Jak dbać o dobre samopoczucie w czasie pandemii?

Jak dbać o dobre samopoczucie w czasie pandemii?

Ostatnie miesiące sprawiły, że wszystko uległo zmianie i przewartościowaniu. Niebezpieczeństwo związane z pandemią koronawirusa sprawiło, że nasze życie wygląda zupełnie inaczej niż do tej pory. Społeczny dystans, wszechobecne maseczki i ograniczenia w dostępie do różnego rodzaju usług to tylko początek góry lodowej. Martwimy się zdrowiem swoim i najbliższych, obawiamy o sytuację finansową i zastanawiamy, jak długo będziemy żyć w zamknięciu i odizolowaniu. Jest to trudny czas dla wszystkich – dla dzieci, ich rodziców, seniorów. Co zatem zrobić, by przetrwać ten okres?

1. Relaksuj się i zapomnij o wszystkim.

Łatwo powiedzieć, nieco trudniej zrealizować. Są jednak na to sposoby. Wystarczy obejrzeć ulubiony serial czy przeczytać ciekawą powieść. Każdy z nas odpoczywa inaczej. Dla jednych będzie to czytanie, dla drugich relaks przed telewizorem, dla innych gry planszowe z rodziną czy szydełkowanie. Musimy znaleźć ulubione zajęcie, które sprawi, że choć na chwilę zapomnimy o pandemii.

2. Oddziel pracę od spraw domowych, rodzinnych.

Dla wielu niezwykle uciążliwym ograniczeniem czasu pandemii jest praca czy nauka zdalna. Najważniejsze jest jednak to, by odgraniczyć miejsce pracy od pozostałej części mieszkania. Wystarczy przygotować niewielki kącik, biurko, jeśli nie możemy na gabinet przeznaczyć całego pokoju. Czasami dobrym pomysłem jest uporządkowanie przestrzeni wokół siebie i przemeblowanie pokoju czy nawet całego mieszkania. Warto też pozbyć się rzeczy niepotrzebnych, wyrzucić, rozdać, a nawet sprzedać. To wszystko sprawi, że łatwiej będzie rozgraniczyć miejsce do pracy i odpoczynku.

3. Rozmawiaj, dziel się wątpliwościami z innymi.

Samotność bywa trudna dla wszystkich. Brakuje nam codziennych kontaktów z kolegami z pracy czy możliwości pójścia z koleżanką na kawę. Lubimy towarzystwo innych, ponieważ to daje nam poczucie przynależności do grupy. Co zatem zrobić, by przetrwać ten trudny czas i nie zwariować z powodu odizolowania? Rozmawiaj z bliskimi i przyjaciółmi, nawet jeśli będą to tylko rozmowy telefoniczne. Dziel się swoimi wątpliwościami z partnerem, nie duś w sobie obaw. Rozmowa z drugim człowiekiem sprawia, że czujemy się lepiej i mamy świadomość, że jest ktoś kto nas rozumie, wesprze i pomoże w trudnej chwili. Unikaj sporów i kłótni z rodziną. Spraw, by ten czas był dla was spokojny i w przyszłości kojarzył się z czymś pozytywnym.

4. Doceń ruch.

Są osoby, które dzięki pandemii zmieniły swoje podejście do wielu życiowych spraw. Zamknięcie w domach sprawiło, że zaczynamy doceniać to, co mieliśmy na wyciągnięcie ręki, a z czego nie zawsze korzystaliśmy. Spacer na świeżym powietrzu, bieganie w pięknych okolicznościach przyrody, odpoczynek w parku czy na plaży. Pamiętajmy, że ruch to zdrowie. Nawet codzienny, nieco dłuższy spacer potrafi zdziałać cuda. Przekonałam się o tym na własnej skórze, choć przed pandemią trudno mnie było wyciągnąć gdziekolwiek.

5. Bądź z rodziną.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy niemal każdy z nas zetknął się ze śmiercią kogoś bliskiego, znajomego, sąsiada czy przyjaciela. Może właśnie dlatego należy spojrzeć nieco inaczej na swoich najbliższych? Warto być blisko, rozmawiać, słuchać nawzajem i cieszyć się swoją obecnością. Może dobrym pomysłem będzie przygotowanie uroczystej kolacji czy upieczenie ulubionego ciasta domowników. I mimo że czasami mamy siebie nawzajem dosyć to jednak warto poświęcać czas rodzinie. Bo to ludzie są najważniejsi.